Vedtægter for landsorganisationen KRIS
- 1 Navn og hjemsted
- Landsorganisationens navn er Kristen Rådgivning og terapi for Incestoverlevere og Seksuelt misbrugte, forkortet og i det følgende benævnt KRIS.
- KRIS er landsdækkende og med hjemsted på landskontorets adresse.
§ 2 Grundlag og formål
KRIS bygger på et kristent trosgrundlag med Bibelen som rettesnor.
- KRIS, der er tværfaglig, fælleskirkelig og parti-upolitisk, har som formål at:
- Give terapi, rådgivning og hjælp til incestoverlevere og andre seksuelt misbrugte og deres familier – både mænd og kvinder – og sætte dem i stand til at leve et liv med håb om en bedre fremtid.
- Informere om omfanget af seksuelle overgreb og mulighederne for at forebygge dem og hjælpe de misbrugte.
- Fremme kirkens forståelse for seksuelt misbrugte og gøre kirken opmærksom på dens ansvar både i og uden for kirken.
- Dette formål opfyldes blandt andet gennem:
- Uddannelse af kristne rådgivere og oprettelse af netværk med speciale i behandling af incest og seksuelt misbrug.
- Oprettelse af sociale selvhjælpsgrupper, netværksgrupper og pårørendegrupper.
- Oprettelse og drift af rådgivnings- og terapilokaler.
- Afholdelse af informationsmøder i og uden for kirkelige sammenhænge.
- Udgivelse af informations- og undervisningsmateriale.
- Samarbejde med andre foreninger og organisationer samt offentlige og private behandlere.
- Uddannelse af sjælesørgere, mentorer og støttepersoner.
§ 3 Økonomi
Indtægter:
- Fremskaffes gennem indsamlinger og frivillige gaver, eventuelt ved overskud fra lødige offentlige arrangementer.
- Tilskud til projekter og lignende søges fra offentlige midler og offentlige eller private fonde og legater.
- Betaling for rådgivning: Bestyrelsen fastsætter prisen.
§ 4 Medlemmer
- Som medlem kan optages enhver, som går ind for KRIS’ formål, som vil være med til at fremme KRIS’ arbejde og som betaler det af foreningen fastsatte kontingent.
- Medarbejdere og frivillige hjælpere i KRIS er automatisk medlemmer
- Medlemmerne vælger af deres midte et repræsentantskab.
- Et medlem, der virker i åbenlys strid med Organisationens formål, kan efter bestyrelsens beslutning udelukkes. Optagelse sker i familie- eller enkelt medlemskab.
- Ethvert medlem kan foreslå medlemmer til repræsentantskabet, jfr. dog § 5
- Valg til repræsentantskabet sker på det årlige medlemsmøde i april måned. Indkaldelse til mødet skal som minimum stå på landsorganisationens hjemmeside (www.kris-dk.dk) senest
- 15. marts. Indkaldelsen sendes til medlemmernes mailadresse.
- Medlemsmødet benævnes årsmøde og er landsorganisationens øverste myndighed.
- Dagsorden for det ordinære årsmøde er:
- Bestyrelsens beretning
- Godkendelse af årsrapporten
- Valg af repræsentantskab, herunder eventuelt beslutning om repræsentantskabets størrelse
- Valg af revisor
- Eventuelt
- Årsmødet kan ledes af formanden for repræsentantskabet eller en af bestyrelsen udpeget dirigent. Der udarbejdes referat af det på årsmødet passerede; referatet underskrives af dirigenten og tilstilles bestyrelsen til orientering.
- Medlemmerne har ret til at deltage i repræsentantskabets ordinære møde, som afholdes i umiddelbar forlængelse af årsmødet.
- Ekstraordinært medlemsmøde(t) indkaldes i tilfælde af forslag om foreningens opløsning eller ændring af vedtægter samt efter beslutning i bestyrelsen om et ekstraordinært medlemsmøde
§ 5 Repræsentantskabet
- Landsorganisationen arbejder fælleskirkeligt og uafhængigt af de forskellige kirkesamfund. Et repræsentantskab på mindst 10 medlemmer varetager kontakten til de forskellige kirkelige kredse og interessegrupper.
- Medlemskab af KRIS samt en personlig tro og tilknytning til en kirke eller menighed er en forudsætning for at blive medlem af repræsentantskabet.
- Personer, der er interesserede i at blive medlem af repræsentantskabet eller som foreslås af et medlem, skal anmode skriftligt herom.
- Anmodningen kan tiltrædes eller afvises af det samlede repræsentantskab ved et repræsentantskabsmøde.
- Lønnede medarbejdere i KRIS er automatisk medlemmer af repræsentantskabet.
- Funktionstiden for det enkelte valgte medlem er 5 år. Hvert år er 2 medlemmer på valg. Hvem der er på valg hvilke år, afgøres ved lodtrækning i 2019, hvor vedtægtsændringerne er trådt i kraft. Genvalg kan finde sted. Ved lodtrækning afgøres, hvilke repræsentanter der er på valg det første år.
- Repræsentantskabet konstituerer sig med formand og sekretær. Beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. Referat af repræsentantskabets møder og trufne beslutninger indføres i repræsentantskabsprotokollen, hvoraf udskrift tilstilles bestyrelsen.
- Repræsentantskabets opgaver er navnlig:
- Valg af medlemmer til bestyrelsen
- Kontaktformidling mellem KRIS og de kredse, som repræsentanterne er tilknyttet eller har forbindelse med
- Opbakning af arbejdet i landsorganisationen
- Ordinært repræsentantskabsmøde afholdes én gang årligt i forlængelse af medlemsmødet. Repræsentantskabsmødet kan ledes af formanden for repræsentantskabet eller en af bestyrelsen udvalgt dirigent, som godkendes af repræsentantskabet. Indkaldelse sker via landsorganisationens hjemmeside som nævnt under § 4, stk. 6. Dagsorden for det ordinære repræsentantskabsmøde skal mindst omfatte:
- Valg af bestyrelsesmedlemmer.
- Orientering om emner af særlig interesse for repræsentantskabets kontaktopgave
- Eventuelt
- Ekstraordinært repræsentantskabsmøde kan afholdes efter bestyrelsens bestemmelse og skal indkaldes af denne, når en tredjedel af repræsentanterne skriftligt udtrykker ønske herom. Indkaldelsen sker skriftligt med to ugers varsel.
- Repræsentantskabets medlemmer kan i henhold til interesse og erfaring deltage i faglige udvalg, der nedsættes af bestyrelsen efter behov.
§ 6 Bestyrelsen
- Bestyrelsen bør bestå af 5-7 personer, og tilstræbes sammensat, så den repræsenterer forskellige kirkesamfund i Danmark.
- Bestyrelse og medlemmerne af repræsentantskabet kan indstille medlemmer til bestyrelsen.
- De vælges i enighed. Kandidaterne skal dog opfylde nedenstående valgbarhedskriterier som er nævnt i § 6a.
- Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen med mulighed for genvalg.
- Bestyrelsen konstituerer sig selv (formand og næstformand).
- Bestyrelsen vælger en kasserer samt en referent/bestyrelsessekretær, der ikke behøver at være medlem af bestyrelsen.
- Ordinært bestyrelsesmøde holdes 4 gange årligt. Ekstraordinært bestyrelsesmøde kan afholdes, når det kræves af formanden eller mindst 3 medlemmer af bestyrelsen.
- Bestyrelsesmøde, uanset om ordinært eller ekstraordinært, skal indkaldes skriftligt med minimum 3 ugers varsel. Indkaldelse til ordinært bestyrelsesmøde kan ske i forbindelse med referat fra senest afholdte bestyrelsesmøde.
- Formanden leder bestyrelsens møder og handler på bestyrelsens vegne. Ved køb og salg af fast ejendom samt pantsætning og gældsoptagelse kræves godkendelse fra alle bestyrelsens medlemmer.
- Referat af bestyrelsens møder og trufne beslutninger indføres i bestyrelsesprotokollen, som underskrives af sekretæren. Kopi af protokollen tilstilles bestyrelsens medlemmer og godkendes på det følgende bestyrelsesmøde. Er et bestyrelsesmedlem uenig i referatet, skal der gøres opmærksom herpå ved skriftlig (evt. via e-mail) henvendelse til alle bestyrelsesmedlemmer inden 1 uge efter modtagelse af referatet.
- Bestyrelsen kan nedsætte underudvalg (f.eks. personale-, uddannelses-, økonomi- og teknologiudvalg) efter behov. Udvalgsmedlemmer udpeges blandt bestyrelsen og kan suppleres med medlemmer af repræsentantskabet med faglige kvalifikationer og interesse.
§ 6a Valgbarhed
- Valgbarhedskriterier for valg til KRIS’ bestyrelse er:
- Kandidaten skal kunne tilslutte sig KRIS ‘ kristne trosgrundlag jfr. Vedtægternes § 2.
- Kandidaten skal leve i overensstemmelse med og i lydighed imod Bibelen.
- Kandidaten skal gennem en præsentationssamtale med bestyrelsen kunne findes egnet til at indgå i bestyrelsen.
- Kandidaten skal have en kristen referenceperson, f.eks. en præst eller sjælesørger, der kan bekræfte kandidatens egnethed til en bestyrelsespost.
§ 6b Bestyrelsens Forretningsorden
- Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, herunder obligatoriske dagsordenspunkter.
- Forretningsordenen skal foreligge skriftligt og tiltrædes af alle bestyrelsesmedlemmer.
- Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 2/3 af bestyrelsesmedlemmerne deltager i sagens behandling.
- Alle beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed
§ 6c Daglig ledelse
- Bestyrelsen beslutter, hvordan den daglige ledelse skal organiseres og foretager alle ansættelser og afskedigelser.
- Arbejdet i KRIS organiseres i områder under ledelse af en områdeleder, som har en uddannelse mindst svarende til ISARPAC uddannelsen.
- Områdelederne udpeges af bestyrelsen og udgør et samlet ledelsesforum i samråd med bestyrelsen.
- Blandt områdelederne udpeges en daglig leder, som varetager landslederopgaver.
- Bestyrelsen kan vælge at udpege og ansætte en landsleder for KRIS i stedet for den under pkt.4. nævnte daglige leder.
- Landslederens opgaver er den daglige administration af landsorganisationen og dets kontor, herunder at være daglig leder for eventuelt ansat kontorpersonale.
- Landslederen er ansvarlig for rådgivningsarbejdet i KRIS samt den faglige udvikling af KRIS’ medarbejdere, frivillige såvel som lønnede.
- Landslederen repræsenterer KRIS i faglig sammenhæng, nationalt og internationalt.
§ 7 Juridisk myndighed
- KRIS tegnes og forpligtes ved underskrift af formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer.
- Hvor det findes formålstjenligt, kan formanden meddele fuldmagt til den daglige ledelse og ansatte. Sådanne fuldmagter skal indføres i bestyrelsens protokol.
§8 Regnskab og revision
- Regnskabsmæssige og administrative funktioner udøves til enhver tid af kasserer (sekretær) i samråd med formanden.
- Bestyrelsen er forpligtet til at sørge for, at der efter regnskabsårets udløb udarbejdes en økonomisk årsrapport.
- Regnskabsåret følger kalenderåret.
- Til at revidere KRIS ‘ s regnskaber vælger årsmødet en revisor eller et revisionsfirma (registreret eller statsautoriseret revisor). Den valgte revisor kan ikke være medlem af bestyrelsen eller repræsentantskabet. Revisoren fungerer indtil nyvalg finder sted.
§ 9 Hæftelse
- For bestyrelses- og repræsentantskabsmedlemmer gælder dansk rets almindelige erstatningsregler, men de hæfter derudover ikke personligt for landsorganisationens forpligtelser.
- 10 Landsorganisationens opløsning o.lign.
- Landsorganisationen KRIS kan opløses eller sammenlægges med en anden organisation, såfremt en indstilling herom vedtages af en enig bestyrelse på 2 på hinanden følgende bestyrelsesmøder med mindst 3 ugers mellemrum. Indstillingen skal derefter godkendes på et årsmøde med 2/3 majoritet af de tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer af Landsorganisationen KRIS.
- I tilfælde af foreningens opløsning skal dens formue tilfalde arbejde henhørende under foreningens formålsbestemmelser, jfr. § 2. Bestyrelsen afgiver indstilling herom, hvorefter medlemsmødet med almindeligt stemmeflertal af de fremmødte træffer afgørelse.
§ 11 Vedtægtsændringer
- Ændringer i disse vedtægter kan kun ske med 2/3 af bestyrelsens stemmer, og kun såfremt mindst 2/3 af de fremmødte medlemmer på et inden 3 måneder efter bestyrelsens vedtagelse af ændringerne afholdt årsmøde godkender vedtægtsændringerne.
- Ændring af § 2 kan ikke ske i et omfang, der væsentlig ændrer grundlaget for virket i KRIS. Vedtagelse herom medfører, at landsorganisationen skal opløses efter bestemmelserne i § 10
Således vedtaget af bestyrelsen den 02.02.2023
_________________ __________________ __________________
Malene Nygaard Kristensen Karin Jensen Mogens Svendsen
(Formand) (Næstformand) (Bestyrelsesmedlem)